De belangrijkste manier om je website, blog of andere content zo hoog mogelijk in de zoekmachines te krijgen, is SEO: search engine optimization. Voor goede SEO kan je zelf zorgen, en de belangrijkste manier om dat te doen is door bepaalde zoektermen te gebruiken. Vorige week hebben we die uitgezocht. Deze week: hoe je zoekwoorden op de juiste manier verwerkt in je site en teksten, oftewel SEO optimalisatie.
A) Bepaal de waarde van je zoektermen met SEO optimalisatie tools
Je hebt dus een mooi lijstje zoektermen van één of meerdere woorden maar hoe vaak zoeken jouw klanten op internet naar die woorden? Tijd om een paar SEO optimalisatie tools te gebruiken.
Programma’s als Strawberry SEO en Google Adwords (betaald) en Google Trends (gratis) geven een behoorlijk nauwkeurige indicatie van hoe vaak er naar jouw termen is gezocht in zoekmachines. Haal dus je zoektermen één voor één door deze programma’s. Kies voor de beste SEO optimalisatie de termen uit die a) veel zoekvolume hadden en die b) vrij specifiek zijn. Dit zijn de termen die gaat gebruiken in je content.
B) Link je zoektermen aan de juiste content
Je kan nu verschillende zoektermen koppelen aan verschillende stukken content, bijvoorbeeld aan elke pagina van je website. Dat is een sluwe vorm van SEO optimalisatie, want klanten die heel breed zoeken komen dan op een algemene pagina met je volledige productoverzicht terecht, terwijl klanten met specifieke zoektermen exact op een bestelpagina voor dat specifieke product landen.
Bepaal dus wat het doel is van elke pagina van je website (informatief, productoverzicht, bestellen), en bedenk welke zoektermen je aan welke pagina wil koppelen.
C) Pas SEO optimalisatie toe op de structuur van je website
Stel voor elk stuk content één a drie zoektermen vast. We gaan proberen om die termen zo vaak mogelijk terug te laten komen in de tekst, en toch goede content te creëren. Hiermee spelen we in op het indexeringsmechanisme van Google: Google moet jouw werk waardevol vinden, maar moet ook “denken” dat het specifiek over de erin opgenomen zoektermen gaat. Hoe beter je werk aan deze criteria voldoet, hoe beter je SEO optimalisatie.
Een webpagina of blogbericht bestaat uit meerdere onderdelen, zeg maar meerdere “vakjes” die ingevuld moeten worden met tekst. Dat zijn onder andere:
• De titel van je pagina of blogbericht;
• De URL (internetadres);
• De kopjes in de tekst (H1, H2 etc);
• De body tekst, oftewel de hoofdtekst;
• De eerste alinea van de body tekst;
• De anchor texts van hyperlinks en van afbeeldingen;
• De metatags en metadescription, het omschrijvinkje van elke pagina in zoekmachines.
In al deze onderdelen zou de zoekterm of zoektermen moeten voorkomen! En meerdere keren in de body tekst; liefst zou de zoekterm 2,5% a 5% van alle woorden in de tekst moeten omvatten.
D) Zet de zoektermen in je tekst
Je wil een voorbeeld? Kijk in de afbeelding hierboven hoe vaak de zoekterm “site structure” terugkomt!
En kijk hoe vaak in dit blog de term “SEO optimalisatie” terugkomt. Ook al is dit technisch gezien geen correcte term (er staat nu “search engine optimization optimalisatie”…), het is wel de term waar de meeste mensen naar zoeken, dus gebruiken we hem toch. Vandaar dat er soms bepaalde obvious spellingsfouten telkens terugkomen op webpagina’s!
Zo vaak mogelijk je zoektermen inbouwen dus. Zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit en leesbaarheid van je werk. SEO is geen eenvoudige truuk. Maar, voor WordPress zijn er goede plugins die de SEO optimalisatie van je site controleren en suggesties voor verbetering doen. Bijvoorbeeld Yoast SEO en SEO Smart Links. Gebruik deze tools!
Dit is het laatste blog in deze reeks over SEO optimalisatie. We hopen dat je iets hebt aan onze tips en dat je snel één van je pagina’s terugziet in de top 10 van een zoekmachine!
Een website met optimale SEO?” description=”JVH webbouw ontwikkelt websites die zeer goed vindbaar zijn dankzij geoptimaliseerde SEO. Maak uw bedrijf weer vindbaar.