Dit is het tweede blog in onze serie over SEO. Wat was dat ook alweer? Oh ja: search engine optimalisation, zoekmachineoptimalisatie: strategiëen en truukjes om je website een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines te geven.
Vorige week gaven we tips over linkbuilding. Deze week: hoe je de juiste zoekwoorden voor je website en teksten vindt.
A) Ga op zoek naar zoekwoorden
Om te beginnen maken we een lange lijst van kern- en basiswoorden relevant voor je onderneming. We gaan even spelen dat je een fietsenwinkel hebt. Ooit van gedroomd…?
• Bekijk de teksten op je eigen website en op die van de concurrent. Noteer hiervan kernwoorden, zoals productnamen, merken, technische termen etc.
• Ga vervolgens met deze lijst op tafel brainstormen, liefst met anderen, en allerliefst met leden van de doelgroep. Wat voor zoekwoorden zouden zij gebruiken als ze op zoek waren naar jouw producten? Voor onze hypothetische fietsenwinkel zouden dat bijvoorbeeld zijn: “fiets”, “fietsband”, “mountainbike”, “versnellingen” en “kettingslot”.
B) Maak zoektermen van je zoekwoorden
In deze fase van je zoekwoorden analyse ga je afzonderlijke zoekwoorden creatief verhaspelen tot betere en vaak langere zoektermen.
• Herschrijf ze als meervoud, als verkleinwoord en als beiden (“mountainbikes”, “fietsje”, “fietslampjes”).
• Voeg relevante bijvoeglijke naamwoorden eraan toe (“tweedehands fiets”, “stalen kettingslot”, “blauwe herenfiets”).
• Maak ook korte en langere zinnen met verschillende zoekwoorden te combineren, al dan niet met voorzetsels (“fiets repareren”, ““versnellingen voor mountainbike”, “vergelijken fiets Gazelle elektrisch”).
Ga door totdat je geen nieuwe dingen meer kan bedenken. Kijk je lijst met zoektermen na en verwijder termen die op jouw zaak niet van toepassing zijn (“gratis”, “auto”) en onlogische woordcombinaties (“roze mountainbike”, “stalen zadel”). Tenzij je gespecialiseerd bent in een bijzonder nicheproduct!
C) Tijd voor een kritische zoekwoorden analyse
De laatste stap van je zoekwoorden analyse is om je lijst van zoektermen te analyseren en te sorteren. Kijk hierbij naar hun zoekbereik: is dat smal, breed, of heel specifiek? En hoe groot is de kans op conversie?
• Losse woorden: deze zijn heel breed, waardoor het zoekvolume hoog is, maar de conversie laag.
• Zinslengte: hoe meer woorden een zin heeft, hoe minder zoekvolume hij oplevert. Maar bij zeer specifieke zinnen (zogenaamde “long tails”) geldt een hoge conversie, dus deze zijn interessant om in elkaar te puzzelen (“nieuwe Batavus Mambo heren”).
• Lokalisatie: kijk of het zin heeft om plaatsnamen in de buurt toe te voegen aan de zoektermen. Dit is handig als u een bedrijf runt met vooral een lokale afzetmarkt.
• Informatief: bij zoektermen die de klant informeren (“fiets versnellingen onderhoud tips”) is de kans op conversie laag, maar je kweekt er wel goodwill mee, en dus is dit goede marketing.
Als je deze zoekwoorden analyse helemaal hebt doorlopen, heb je een mooie lijst degelijke zoektermen. Gefeliciteerd! Maar hoe bepaal je daarvan de populariteit, en hoe verwerk je ze effectief in je website en content? Dat vertellen we je in het laatste deel van onze blogserie met SEO tips!
Een website met optimale SEO?” description=”JVH webbouw ontwikkelt websites die zeer goed vindbaar zijn dankzij geoptimaliseerde SEO. Maak uw bedrijf weer vindbaar.