Van Off-page SEO naar een vindbare website

Naast On-page SEO is er ook off-page SEO. Alles wat je kunt doen aan zoekmachineoptimalisatie wat niet op je eigen pagina gebeurd. In tegenstelling tot on-page SEO heb je helaas niet de hele off-page SEO in je eigen hand. Je moet een stukje vertrouwen overlaten aan je volgers/klanten.

 

Om je website te optimaliseren voor zoekmachines is het belangrijk om eerst te weten hoe zoekmachines werken. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan aangezien Google niet op een briefje uitschrijft hoe haar zoek algoritme in elkaar zit. Google verbetert en verandert voortdurend om te zorgen dat de websites goed aansluiten bij de vragen van de bezoeker. Toch laat Google ons niet in het duister tasten. Zoekmachine optimalisatie

 

Social media

Google vind jouw site relevanter als hij via social media gedeeld wordt. Dit kun je bevorderen door de juiste informatie op het juiste tijdstip aan te bieden.

 

Linkbuilding

Zoals de afbeelding hiernaast al aangeeft is het belangrijk dat andere websites een link hebben naar jouw website. Als er veel naar jouw pagina wordt doorgelinkt vindt Google jouw site relevant. Dit moeten wel relevante websites zijn, in bijvoorbeeld dezelfde branche of met hetzelfde onderwerp. Google telt een waarde toe aan elke websites. Een pagina krijgt een hogere waarde als er meer pagina’s met hoge waardes naar linken. Je kunt dus aan een site met een hoge ranking vragen of ze een linkje van jou willen plaatsen. (non-profit organisaties zijn meest relevant)
Page Authority en Domain Authority

De laatste paar jaren is page ranking minder belangrijk geworden. Er wordt nu vooral gekeken naar Page Authority en Domain Authority. Page Authority bepaalt waar jij staan in de zoekresultaten bij Google. Als eerst worden de keywords van jouw- en andere websites vergeleken. Daarna wordt er gekeken hoeveel relevante links beide websites hebben. Page Authority geeft dus een algemener beeld dan alleen naar linkjes of alleen zoekwoorden te kijken. Page Authorithy zegt wat over één pagina, terwijl Domain Authority wat zegt over het gehele domein. Je kunt zelf bekijken wat de PageRank van je website en webpagina’s is door de Toolbar PageRank te installeren. Google geeft zijn voorkeur aan websites die veel in beweging zijn. Het is dus belangrijk dat er steeds dingen gebeuren op de site, een nieuwe blog of van een oude blog de titel wijzigen. Ook is het belangrijk oude links die niet meer relevant zijn, te verwijderen.