In de vorige blogs heb ik uitgelegd wat SEO is en waarom het belangrijk is. Daarna heb ik een aantal praktische tips gegeven. In deze blog geef ik een checklist zodat je eenvoudig kunt zien of je alle on-page en off-page aspecten hebt toegepast.

 

SEO checklist, alle praktische tips die je nodig hebt!Social media
Je hebt een Twitter account, een Facebook account en een LinkedIn account (hoeft niet allemaal) hierop plaats je interessant informatie, volg je interessante mensen om zo je netwerk te vergroten.

 

Linkbuilding
Op andere website in de zelfde branche of hetzelfde onderwerp staan links naar jouw website. Bijvoorbeeld door middel van gastblogs of door een reactie te plaatsen onder iemand zijn blog.

 

Smartphone
Je website is geoptimaliseerd voor de smartphone. Op de smartphone is jouw
website goed en overzichtelijk te bekijken.

 

Goodwill
Je reageert op andere blogs, beantwoordt vragen van volgers of andere mensen en tweet of retweet (over) blogs van anderen.

 

Social bookmarking.
Je hebt op je website, onder of naast je blog buttons staan naar je social media en bookmarking. Zodat de stap voor bezoekers kleiner is om jouw blog te delen via social bookmarking of social media.

 

Titletag
Je hebt een goede titel bedacht die mensen aanspreekt en waarin je longtail-keyword terug komt.

 

Omschrijving (Meta description)
Je hebt in de je pagina kort samengevat in de meta descriptions en hij bevat een aantal keywords.

 

H1-H2-H3
Voor de titel heb je H1 gebruikt, voor belangrijke tussenkopjes heb je H2 gebruikt en voor wat minder belangrijke tussenkopjes heb je H3/H4/H5 gebruikt.

 

Eerste paragraaf
De eerste paragraaf beantwoordt de vraag ‘what’s in it for me’ en geeft gelijk de kern van de pagina weer.

 

Anchor teksten
Je hebt geen ‘voor informatie klik hier’ maar ‘voor meer informatie neem contact met ons op.’

 

Nadruk leggen op zoektermen
Je keywords of zoektermen zijn dikgedrukt of schuingedrukt zodat ze goed opvallen.

 

Inhoud
Je tekst is goed leesbaar, bevat keywords en is persoonlijk geschreven.

 

Afbeeldingen
De afbeelding heeft een logische titel met het liefst een keyword.

 

Bestandsnaam
Je bestandsnaam is duidelijk. Bv: offerte bloemboeketten.

 

Laadtijd
Je laadtijd is niet langer dan een halve minuut.

 

Aantal pagina’s
Je website bestaat uit 7 tot 12 pagina’s.

 

Structuur
De structuur van je website is duidelijk, bezoekers weten waar ze op moeten klikken. De website heeft niet meer dan drie lagen.

 

Regelmatig nieuwe content
Regelmatig nieuwe content doet een website altijd goed. Zo komt de zoekmachine vaker een kijkje nemen op je website en is het voor je bezoekers ook aantrekkelijker om terug te komen. Daarnaast wordt je website steeds groter en zul je uiteindelijk ook beter presteren op verschillende zoekwoorden. Denk bij regelmatige content bijvoorbeeld aan het bijhouden van een blog of een nieuwspagina. Ook kun je nieuwe projecten toevoegen in een portfolio om zo telkens nieuwe content toe te voegen.