Wat is SEA?
(bron: youtube en turn on de lights -bijenkorf)
SEA, Search Engine Advertising. Dit is het kopen van advertentieruimte in de zoekmachine. Als je via Google zoekt zie je aan de rechterkant altijd een aantal websites staan. Dit zijn advertentie. Je kunt ze herkennen aan het gele button ´Advertentie´ dat er boven staat. Aan de rechterkant ziet u de normale gevonden websites. Ook daar staan advertenties bij, dit zijn de eerste drie. Ook deze worden aangegeven met het gele button ´Adv´.
Een advertentie maak je rondom een zoekwoord. Heb je een schoenenwinkel. Dan kun je op het woord ´schoenen´ adverteren. Of veel specifieker op het woord ´stiletto´. Je moet van tevoren dus goed weten op welk zoekwoord jouw klanten zoeken. In mijn vorige blog heb ik beschreven hoe je zoekwoorden afstemt op je doelgroep.
Soorten SEA
Met een advertentie kom je bovenaan te staan en betaal je per klik. Wordt er veel op de link geklikt, dan betaal je meer, wordt er minder op de link geklikt, dan betaal je minder. Eigenlijk een soort no cure no pay. Komen er door de advertentie niet veel mensen op je website, dan hoef je dit ook niet te betalen. De prijs die je betaald voor de advertentie hang ook af van de concurrentie en het zoekvolume van het zoekwoord. Het woord ´schoenen´ wordt door veel meer websites gebruikt en heeft dus een hoge concurrentie. Er wordt ook veel gezocht op het woord schoenen, het heeft dus een hoog zoekvolume. Hierdoor is adverteren op het woord ´schoenen´ erg duur en kun je beter een ander, meer gerichter woord nemen. Bijvoorbeeld; nieuwe schoenen kopen Utrecht’. (Longtail Keyword)
Banners
Naast dat je website bovenaan in Google komt heb je ook banners. Die zie je vaak als je partnersite van Google bezoekt (dit zijn er meer dan vijfduizend). Dit zijn alle websites waarbij je een banner in beeld ziet. Adverteer je in Google, dan kan je ook een banner aanmakendie te zien is in partnerwebsites van Google. Hier zie je een banner van Rituals op Marktplaats.
(Bron: Marktplaats en Rituals)
Ook Youtube doet mee. Voordat je een filmpje bekijkt op Youtube moet je vaak eerst een reclamespotje bekijken. Dit kun je ook doen met Google adverteren.
Remarketing
U heeft vast wel eens gehoord van cookies. Vaak moet je deze toestaan als je een website bezoekt. Cookies houden in de gaten op welke pagina jij komt. Dit heeft ook te maken met adverteren. Als adverteerder kun je aangeven dat als mensen op jouw website een broek hebben bekeken, precies dit product terugkomt in een banner als ze op een andere website zitten. Deze manier van SEA heet remarketing.
Heb je je website al geoptimaliseerd op een bepaald zoekwoord, dan wordt de Google advertentie goedkoper. Het is dus slim om eerst zelf te zorgen dat je website goed geoptimaliseerd is. Hier een checklist om te kijken of je alles hebt gedaan aan je SEO.
Via Google Adwords Keyword Planner kun je kijken wat de concurrentie en het zoekvolume van het zoekwoord is. Dit is ook de tool waarmee je een advertentie kunt aanmaken.
Praktische tips
- Wil je meer bezoekers naar je website? Dan kies je voor de eerste optie: woord advertentie. Je pagina komt bovenaan in Google.
- Wil je dat mensen bij je terugkomen om hun aankoop af te handelen dan kun je kiezen voor remarking.
- Voor meer naamsbekendheid en meer bezoekers kun je kiezen voor een reclamespotje op Youtube.