Voor ondernemers is het uiteraard erg belangrijk om een website te hebben: het is een online visitekaartje van je bedrijf. Maar vandaag de dag is het ook essentieel om aanwezig te zijn op social media. Social media marketing is een vorm van online marketing, en het is hot! Het is hierbij het idee dat je je klanten direct en persoonlijk benadert op social media kanalen, en dat je ze interessante en eerlijke content biedt.
Toe aan een spoedcursus social media marketing? Lees deze tips!
1. Vind je doelgroep op social media
Beginnen met social media marketing is alleen relevant als je mensen aan weet te spreken die interesse hebben in je product. Richt je je op vrouwen van middelbare leeftijd, hoogopgeleide werkenden of tieners? Ga na op welke digitale kanalen die zitten en hoe je ze moet bereiken. Posten ze foto’s op Instagram, kijken ze filmpjes op YouTube of lezen ze vooral berichten op Twitter?
Duik in de statistieken van je Facebookpagina om te zien hoeveel mensen op elk van je berichten klikken, en wat hun leeftijden, locaties en geslacht zijn. Ga op YouTube na welke filmpjes populair zijn bij jouw doelgroep. Op o.a. Facebook en Hootsuite kan je instellen welke groepen mensen jouw berichten en advertenties te zien krijgen.
Deze informatie kan je weer inzetten om specifiekere doelgroepen te benaderen. Kies voor je social media marketing stukken inhoud en een toon die jouw doelgroep aanspreken.
2. Zorg voor eerlijke marketing
Consumenten van nu zijn veel beter geïnformeerd, digitaal verbonden en mondig dan vroeger. Ze vertrouwen op social media meer op de ervaringen, beoordelingen en reviews van andere consumenten dan op marketingteksten en gesponsorde reclames. Ook hebben ze een erg gevoelig neusje ontwikkeld voor huichelarij, bedrog en politiek correcte antwoorden.
Op sociale media zoeken consumenten naar eerlijkheid en echtheid, ook omdat hun leven zich in toenemende mate online afspeelt. Het gaat bij social media marketing niet alleen om een product: klanten willen een ervaring beleven. Zorg dus altijd dat je uitingen op social media eerlijk, origineel en authentiek zijn. Het laatste wat je wilt is dat klanten je zien als een kille, zielloze, op geld beluste corporatie!
3. Benader je klanten op social media persoonlijk
Social media hebben veel kortere communicatielijntjes dan oudere marketingkanalen. Klanten delen direct hun ongezouten mening over jouw berichten, producten en bedrijf. Ze laten het absoluut aan jou en aan de wereld weten als ze iets leuk, of – vooral – níet leuk vinden!
Bij social media marketing is het van het grootste belang om met je klanten in gesprek te gaan. Bedank ze voor hun like of interesse, hun deelname aan het gesprek of voor hun geduld als er iets tegenvalt. Zo bouw je een band met ze op. Als ondernemer service en ondersteuning verlenen op sociale media (webcare) is weer een wetenschap op zich: reageer zo snel mogelijk, noem klanten bij hun naam, blijf altijd positief en durf humor te gebruiken. Lees dit artikel voor meer tips.
4. Social media marketing en de aanzet tot actie
Een call to action (CTA) ofwel “aanzet tot actie” is een tekst, afbeelding of button die een bezoeker verleidt om een actie te ondernemen. Meestal is het een korte zin: “klik hier voor uw coupon”, “mail ons direct voor…”.
CTA’s zijn voor social media marketing een krachtig middel om een bezoeker over te halen. Bedenk van tevoren wat je hem wil laten doen: wil je hem jouw pagina laten volgen, een bericht laten delen of je product laten aanschaffen? Geef hem een reden om direct actie te ondernemen: een tijdelijke korting of bonusdeal kan onweerstaanbaar zijn. Speel in op de persoonlijke behoeften van je klant, en gebruik een uitdrukking die vrijblijvend klinkt en het voordeel voor hem of haar benadrukt: “wilt u meer weten over het gemak van…”. Op social media kan een CTA o.a. geplaatst worden in een blogpost, bericht of filmpje.
5. Interessante content trekt klanten aan op social media
Vroeger ging marketing maar één kant op: van het bedrijf, via massamedia, naar de klant. Storend luide reclamespotjes en gelikte advertenties zoals we die nog steeds zien in de “oude” media. Bij sociale media marketing gaat het andersom: daar zijn de klanten actief op zoek naar diensten en producten die aansluiten bij hun belevingswereld. Ze willen vermaakt en eerlijk geïnformeerd worden, en zij beslissen kritisch welke sites en pagina’s ze aanklikken. Redeneer dus vanuit de mindset van jouw klant: wat interesseert hem of haar? Hoe wil hij of zij aangesproken worden? Waarvoor komt hij of zij terug? Zoek dit uit, en maak vanuit die gedachte content, oftewel berichten, tekst en media, die jouw klant aanspreekt. Speel als het kan in op actualiteiten en hot topics op social media. Kijk op Google trends waarover op dit moment gesproken wordt en doe daar iets mee.
Social media marketing is een uitdaging, zeker als je gewend bent aan de oude regels van marketing. Durf direct te interacteren met je klanten en unieke content aan te bieden. En wie weet, misschien kom je erachter dat je deze manier van marketing veel leuker vindt!
[tagline_box backgroundcolor=”#f6f6f6″ shadow=”yes” border=”0px” bordercolor=”#fd7801″ highlightposition=”left” link=”/offerte/” linktarget=”” button=”Ja, stuur mij een gratis voorstel!” title=”Een goedkope website voor een beginnende ondernemer?” description=”Social media-accounts zal je zelf moeten regelen. Maar heb je al een website voor je beginnende onderneming? Ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.